måndag 11 januari 2016

Vidrig kvinnosyn

Det finns de som hävdar att det som hände i Köln och på andra platser vid nyår berodde på att det var ett stort gäng med unga män som var ute tillsammans och då kan sånt inträffa. Det kan det uppenbarligen, men en viktig faktor är att dessa unga män har en vidrig kvinnosyn.

Hanna Bocander som är ks-ledamot i Danderyd berättar om sin uppväxt i Syrien och Jordanien. Hon skriver bland annat:

"Givetvis visade vi ingen hud mellan hals och tår, det skulle vara allt för inbjudande, rent av uppmuntrande. Det första ord jag fick lära mig på arabiska förutom "marhaba" - hej, var "sharmuta" - hora. Det fick jag höra att jag var nästan varje dag.

Jag läser nyheterna och kommer så väl ihåg känslan av de stirrande blickarna, män om både själva och i grupp förföljde, gjorde "kssss, kssss"-ljud samtidigt som de tog sig själva mellan benen. 

I bilkö hände det vid flera tillfällen att mannen i bilen bredvid började onanera och titta på mig.

En gång när mamma och jag var på väg hem från butiken sprang en man fram och tog henne hårt på brösten.

Erfarenheterna gav men för resten av tonårstiden och mina tankar om män var inte höga, jag såg dem som djur, det var ju så jag upplevt dem och så de hade uppfört sig". 

Sverige har under hösten invaderats av 100 000-tals män som kommer just ifrån kulturer där man uppför sig på det här viset mot kvinnor. 

I Sverige handlar det dessutom om kvinnor som inte viker ned blicken för en man, som går klädd i tajta jeans, eller i kjol. Detta gör såklart att männens redan föraktfulla inställning till kvinnor försämras ytterligare.

Det är riktigt, riktigt allvarligt. 
Vissa tror att det går att utbilda dessa män till att uppföra sig respektfullt. Det tror inte jag. Lika lite som att man slutar uppfostra sina barn med hjälp av aga eller slutar omskära sina döttrar för att man flyttar till ett annat land, lika lite förändrar man sin syn på kvinnan.

Skrämmande är ett svagt ord i sammanhanget när jag tänker på framtiden för alla oss flickor och kvinnor. 

Med den obefintliga rättssäkerheten som råder, med lägst antal poliser per capita i EU, samt svårigheterna att få en våldtäktsman dömd blir man rädd.

Om man därtill tänker på vilka straff som utdelas i de få fall som leder till fällande dom - ja då vet man att staten har svikit oss.

Kapitalt.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar