onsdag 12 augusti 2015

Arabland - nej tack.

Hade jag velat att mina barn och barnbarn skulle växa upp i ett arabland så hade jag flyttat till ett.

Till ett land där du som kvinna inte kan gå ut ensam utan att det haglar skamliga förslag över dig. 


Ett land där kvinnan lika självklart som att solen går upp i öster, är mindre värd än mannen.


Ett land där våldet alltid lurar bakom hörnet i den stund det inte syns framför dina ögon.


Ett land där barnen självklart får stryk om de inte gör som de blir tillsagda, hemma såväl som i skolan.

Hade jag velat leva i ett sånt land så hade jag flyttat, som sagt. Men det vill jag inte.


Sverige är på god väg att bli just ett sånt land. Men, vi kommer inte att låta det ske.

Det har tagit många generationers kamp att få det fria, demokratiska, fredliga land vi har.


Vi tänker inte svika vare sig våra förfäder som skapat detta, eller våra barn och barnbarn som ska leva här i framtiden.

Vi ska förvalta vårt arv och vårt lån och kämpa.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar